Wewnętrzny System Jakości
Wewnętrzny System Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem
Szpitala Praskiego p.w. Przemienienia Pańskiego w Warszawie
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Realizując dyspozycję Ustawy z dnia 16 czerwca 2023 roku o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz.U. 2024 poz. 1692) Zarząd Szpitala Praskiego określił Wewnętrzny System Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem podmiotu.
Wewnętrzny System Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem działa w oparciu o:
1. Standardy Akredytacyjne.
Szpital uzyskał Certyfikat Akredytacyjny:
- po raz pierwszy 25 sierpnia 2014 roku
- po raz drugi 25 kwietnia 2018 roku
- po raz trzeci (obecnie) 29 listopada 2022 roku z ważnością do dnia 29 listopada 2025 roku.
2. Misję Szpitala: ŚWIADCZENIE PROFESJONALNYCH USŁUG MEDYCZNYCH, W ATMOSFERE ŻYCZLIWOŚCI, BEZPIECZEŃSTWA I ZAUFANIA, Z POSZANOWANIEM PRAWI GODNOŚCI KAŻDEGO PACJENTA.
3. Program działań dla poprawy jakości i bezpieczeństwa – tworzony corocznie na podstawie wyników analiz, wskaźników. Podlega weryfikacji pod względem realizacji zaplanowanych zadań/zmian oraz efektów dla poprawy jakości i bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi standardami dla certyfikacji Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
4. Rejestr zarządzeń wewnętrznych wydawanych w formie Uchwał Zarządu, a także opisane zasady/polityki, Procedury, Standardowe Procedury Operacyjne (SOP), metody zapewniające skuteczny nadzór nad jakością i bezpieczeństwem udzielanych świadczeń medycznych. Stanowi pogrupowany katalog ze względu na obszary wskazane w Standardach Akredytacyjnych określonych dla akredytacji Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia
5. Specyficzne standardy jakości obowiązujące dla posiadanych przez Szpital certyfikatów ISO:
a) ISO 9001:2015 System Zarządzania Jakością, z dnia 20 września 2022 roku, ważny do dnia 19 września 2025 roku
b) ISO 37001:2016 System Zarządzania Antykorupcyjnego z dnia 16 lutego 2022 roku, ważny do dnia 15 lutego 2025 roku
c) ISO 22000:2018 System Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności z dnia 26 września 2023 roku, ważny do 25 września 2026 roku.
6. Zespół ds. Jakości, – powołany Uchwałą Zarządu Szpitala nr 185/2016 z dnia 16 listopada 2016 roku z późniejszymi zmianami- którego Przewodniczącym jest Prezes Zarządu Szpitala
• Tworzy kierunek działań i zmian dotyczących jakości i bezpieczeństwa leczenia w Szpitalu.
• Realizuje i koordynuje zadania związane z utrzymaniem i doskonaleniem jakości oraz bezpieczeństwa leczenia w Szpitalu.
• Nadzoruje i monitoruje spełnienie Standardów Akredytacji w Szpitalu.
• Skupia wiedzę i zatwierdza plany w obszarach związanych z jakością i bezpieczeństwem leczenia w Szpitalu.
6. W Szpitalu działa Zespół ds. Zdarzeń Niepożądanych – powołany Uchwałą Zarządu Szpitala nr 184/2016 z dnia 16 listopada 2016 roku z późniejszymi zmianami – którego Przewodniczącym jest Dyrektor ds. Medycznych:
• Prowadzi rejestr zdarzeń niepożądanych.
• Dokonuje oceny i analizy zgłoszonych i zarejestrowanych zdarzeń niepożądanych.
• Wprowadza działania zaradcze przeprowadzając szkolenia i aktualizując postępowanie w celu zwiększenia bezpieczeństwa.
• Podejmuje decyzje o omówieniu zdarzenia niepożądanego w czasie codziennej odprawy kadry ordynatorskiej z Prezesem Zarządu
• Zarządza ryzykiem w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych
7. W Szpitalu działa Koordynator ds. ryzyka – powołany Uchwałą Zarządu Szpitala nr 114/2022 z dnia 28.11.2022 roku.
• Prowadzi analizę ryzyka
• Prowadzi rejestr ryzyka
• Dokonuje oceny i analizy zgłoszonych i zarejestrowanych ryzyk i incydentów
• Wprowadza działania zaradcze przeprowadzając szkolenia i aktualizując postępowanie w celu zwiększenia bezpieczeństwa w zakresie niemedycznym.
8. Plan szkoleń zewnętrznych i wewnętrznych.
• Opracowany w oparciu o zgłoszenia szkoleń przez Kierowników komórek organizacyjnych do Działu Kadr i Płac i zatwierdzany corocznie przez Zarząd Szpitala zapewnia dostęp do szkoleń dla pracowników.
• Plan szkoleń jest monitorowany pod względem realizacji szkoleń oraz jakości szkoleń i ich efektywności.
• Szkolenia skutecznie podnoszą kompetencje pracowników zapewniając jakość i bezpieczeństwo udzielanych świadczeń.
9. Opisy stanowisk pracy.
• Każdy pracownik ma sporządzony opis stanowiska pracy, na który składa się zakres obowiązków i uprawnień.
• Corocznie każdy pracownik podlega ocenie pod względem wykonywania swojej pracy w zakresie przestrzegania procedur, efektywności i jakości.
10. Badanie opinii i doświadczeń Pacjentów.
• Badanie prowadzone jest w sposób ciągły na podstawie opracowanych autorskich ankiet dostosowanych do struktury Szpitala i pacjentów i prowadzony w formie anonimowych ankiet internetowych opracowywanych we współpracy z partnerem zewnętrznym.
• Badanie koordynuje Inspektor ds. praw pacjenta.
• Comiesięczny wynik badania zostaje przekazany do wiadomości kadrze kierowniczej Szpitala celem analizy i omówienia z zainteresowanymi Zespołami. Omówienia miesięcznych wyników dokonywane są także w czasie codziennej odprawy kadry ordynatorskiej z Prezesem Zarządu Szpitala
Wyniki badania są skutecznym wskaźnikiem zmian poprawy jakości i bezpieczeństwa.
11. Zespoły i Komitety powołane stosownymi Uchwałami Zarządu obejmujące swoim zakresem newralgiczne aspekty funkcjonowania podmiotu leczniczego
12. Wskaźniki Szpitalne opracowywane periodycznie zgodnie z zasadami określonymi standardami dla akredytacji Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia
Pełny tekst Uchwały dostępny jest w formie pliku pdf do pobrania:
Wewnętrzny System Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem.pdf
Elementem Wewnętrznego Systemu Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem jest – obowiązujący od 2016 roku – System Monitorowania Zdarzeń Niepożądanych określony Procedurą PJ5, której pełny tekst dostępny jest w formie pliku pdf do pobrania:
System Monitorowania Zdarzeń Niepożądanych.pdf